Summa sidvisningar

tisdag 25 juni 2013

Starroperationen gjord

Klockan 9.00 idag började en snabb resa till bättre syn.
Först fick jag sitta i en skön stor skinnfåtölj och slappa medan en undersköterska droppade tre olika sorters droppar imitt öga. Doktorn kom och hälsade och passade på att droppa i något i ögat han också. Så sköljdes ögat och jag fick mössa och tofflor av engångsmodell.
Så in i operationssalen, mera droppar, tvätta ögat och en duk över ansiktet. Operationen varade i ca 15 minuter. Kändes lite grann som när man trycker på ögat och ljuset var starkt men aldrig obehagligt.
Därefter tillbaka till fåtöljen och vila.
Eftersom jag har ett grumligt öga så undersökte doktorn ögat en extra gång och konstaterade att grumlet inne i ögat är kvar. Det var ju linsen som byttes idag. Så nu ser jag bra på långt håll med väster öga och behöver läsglasögon på nära håll. Men skuggorna är kvar.
Undersköterskan informerade om hur jag ska sköta om mitt nyopererade öga när jag kommer hem. Får köra bil igen på fredag.
Återkontroll på fredag och då får vi se att allt är ok och vad som ska göras i nästa steg för att få bort grumlet.
Nu är ännu bedövningen på min sida så jag vet inte om jag får ont, det kan ju bli så men inte ett måste. Ska droppa ögondroppar, två sorter, i tre veckor. Är väldigt ljuskänslig, pupillen är vid öppen.

Då var det gjort. Klockan var 10.30 ca när jag lämnade lasarettet.
Fantastiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar